Ostatni tydzień przed świętami to wzmożony ruch w sieci: w Internet zamawiamy ostatnie prezenty świąteczne, wysyłamy i otrzymujemy elektroniczne kartki z życzeniami, kontaktujemy się z rodziną i przyjaciółmi przez serwisy społecznościowe i komunikatory. Pośpiech i wzmożonych ruch chętnie wykorzystują cyberprzestępcy. Dlatego fundacja BezpieczniejwSieci.org przygotowała przewodnik bezpiecznego korzystania z Internetu w okresie świątecznym.
1. Zakupy online na ostatnią chwilę:
• Uważaj na superpromocje. W przedświątecznym pośpiechu jesteśmy bardziej podatni na „cudowne” okazje. Nie odpowiadaj na e-maile od sklepów w których nie dokonywałeś zakupów/transakcji, zwłaszcza jeśli oferują superpromocję, ale konieczne jest kliknięcie w „specjalny” link.
• Sprawdź termin dostawy. Cena za prezent świąteczny może okazać się zbyt wysoka, jeśli wybrany i zakupiony przez nas prezent nie dotrze na czas pod wigilijną choinkę lub nie zostanie dostarczony w ogóle.
• Tylko autentyczne sklepy. Jeśli nazwa e-sklepu nie brzmi znajomo, nim dokonasz zakupu, poszukaj informacji i opinii na jego temat. Jeśli tych opinii nie ma, zachowaj ostrożność. Nie musi to oznaczać, że masz do czynienia z próbą oszustwa By się jednak upewnić, znajdź adres sklepu, i zadzwoń np. do działu obsługi klienta, by przekonać się czy faktycznie działa.
• Zanim zapłacisz – sprawdź. Jeśli dokonałeś/aś wyboru i chcesz zapłacić za towar, to nim wprowadzisz dane potrzebne do dokonania płatności upewnij się, że są one odpowiednio chronione. Sprawdź, czy w pasku adresu przeglądarki internetowej znajduje się symbol kłódki. Sygnalizuje on, że który sygnalizuje, że wprowadzane właśnie poufne dane są chronione certyfikatem HTTPS. Od tych liter powinien rozpoczynać się adres sklepu, który widzisz w przeglądarce, Pamiętaj: nie daj się zmylić symbolom kłódki umieszczone na samej stronie internetowej. Mogą sugerować, że fałszerzom zależy na uśpieniu naszej czujności i odwróceniu uwagi od paska adresu. To jedyne miejsce, gdzie powinieneś zobaczyć symbol kłódki.
2. Elektroniczne kartki świąteczne i życzenia
• Nie otwieraj e-kartek z nieznanych źródeł oraz nie klikaj w linki do kartek umieszczonych na nieznanych ci serwisach internetowych o podejrzanie brzmiących nazwach lu o niestandardowych adresach.
• Nie instaluj dodatków i dodatkowego oprogramowania, które jest konieczne do obejrzenia zawartości e-kartki, może być bowiem złośliwe.
• Uważaj na e-kartki z błędami: od nieznanej firmy, z błędnie zapisanym imieniem i nazwiskiem, oraz zaadresowanych bardzo ogólnie np. „Szanowny Kliencie”. To prawdopodobnie wygenerowany automatycznie spam.
• Uważaj na e-kartki pochodzące ze stron o niestandardowym adresie, np. ‘www.http:/’ zamiast ‘http://www’.
• Upewnij się, że w twoim programie pocztowym masz włączony filtr antyspamowy.
• Uważaj na próby wyłudzeń finansowych. Cyberprzestępca może podszyć się pod organizację proszącą o „świąteczną cegiełkę wsparcia”.
3. Świąteczne rozmowy przez Skype i podobne komunikatory
• Używasz mocnych haseł. Jeśli zakładasz konto na Skype czy innej platformie umożliwiającej rozmowy przez Internet, zabezpiecz je hasłem zawiera minimum osiem znaków, albo najlepiej 12 znaków..
• Upewnij się co do tożsamości rozmówcy. rzeczywiście masz do czynienia z osobą, za którą podaje się Twój rozmówca. Jeśli używasz Skype, zwracaj uwagę na to od kogo akceptujesz połączenia. Jeżeli nie chcesz narażać się na przypadkowe połączenia z nieznajomymi, użyj ustawień konta, do zastrzeżenia połączeń od osób nieznanych i spoza listy kontaktów.
• Jeśli spotkasz się z próbą wyłudzenia danych potrzebnych do dokonania płatności, lub spotkasz się z inną formą wywierania nacisku przez nieznana osobę – zgłoś to administratorom serwisu.
4. Kieszonkowcy w galeriach handlowych a kłopoty w sieci
• Zabezpiecz dostęp do smartfona hasłem, które trzeba podać przy każdym odblokowaniu ekranu. Tłok w galeriach handlowych to okazja dla kieszonkowców. W przypadku utraty telefonu narażasz się bowiem na utratę wrażliwych danych: listy kontaktów, zdjęć, haseł, profilu społecznościowego, plików czy dostępu do e-maila. Szczególnie dotyczy to użytkowników internetowych usług Google i telefonów z systemem Android, który w jednym miejscu spina dostęp do kilkunastu usług internetowych.
• Nie przechowuj w smartfonie loginów i haseł do bankowości internetowej. Wyjątkiem są wyspecjalizowane, płatne i mało popularne usługi do przechowywania haseł, takie jak LastPass czy 1Password.
5. Płatności przez internet
• Do banku nie loguj się odruchowo. Zwracaj uwagę na wszelkie zmiany w wyglądzie strony internetowej twojego banku. Jak podała niedawno firma Sophos, producent oprogramowania antywirusowego, ok. 80 proc. aktów cyberprzestępczości w 2012 r. opierało się na przekierowaniach, czyli podmienieniu legalnej strony internetowej przez przypominającą ją fałszywkę, przekierowującą do miejsca wyłudzania danych.
• Nie wierz w nagłą zamianę zasad np. płatności. Pod żadnym pozorem nie ufaj np. e-mailom które sugerują, abyś przelał kwotę za towar na inne konto (np. tymczasowe), niż to podane na oficjalnej stronie sklepu. Możesz mieś do czynienia z wiadomością phishingową, która ma na celu przechwycenia twoich haseł do banku lub po prostu wyłudzenie pieniędzy. Staraj się używać znanych Ci i sprawdzonych sposobów płatności, takich jak przelewy z karty kredytowej czy system PayPal.
• Pamiętaj o wylogowaniu się z konta po dokonaniu płatności.
Link do strony artykułu: https://wm2.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/bezpiecznie-zakupy-i-zyczenia-swiateczne-online-przewodnik-fundacji-bezpieczniejwsieci-org